Fiti negustori cinstiti!
Gândiți-vă la discursul vostru ca la o tranzacție! Voi le oferiți celor din public informațiile de care au nevoie, motivația care le lipsește, bună dispoziția după care tânjesc, iar ei...
Fie ca suntem sau nu de accord cu autorii care le inzestreaza cu puteri magice, trebuie sa admitem ca numerele au un rol important in vietile noastre. Uitati-va in jur si veti vedea ca dati peste tot de cifre: numere de telefon, coduri numerice personale, clasamente, statistici, sume de dat si sume de incasat, zile de nastere si cifre de audienta etc etc.
Niciuna dintre cifrele care ne inconjoara nu pare, insa, sa aiba mai multa putere asupra noastra decat 3. E suficient sa va concentrati putin si veti vedea ca apare in aproape tot ce ne inconjoara.
Crestinismul este dominat de principiul Sfintei Treimi, iar magii care ii aduc daruri lui Iisus sunt de asemenea in numar de trei, ca sa nu mai spunem de Toma, care se leapada de tot atatea ori de Mantuitorul sau si al omenirii.
Povestile copilariei sunt si ele pline de istorii in care personajele actioneaza in grupuri de cate trei: fetele de imparat sunt de obicei trei si au drept petitori tot atatia printi, incercarile carora le sunt supusi eroii sunt de cele mai multe ori in numar de trei si purcelusii din poveste nu sunt nici ei mai numerosi . Podiumul de premiere are trei locuri, iar orice suprafata are nevoie pentru stabilitate de trei puncte de sprijin, de tot atatea repere fiind nevoie si pentru a determina pozitia cuiva in spatiu. Lumea noastra este una in trei dimensiuni, iar orice poveste care se respecta are trei parti: introducere, cuprins si incheiere. La fel ca, nu-i asa?, si discursurile, care folosesc regula de trei pentru a captiva, informa si convinge publicul.
Se spune ca daca un lucru se intampla o data poate fi un accident, daca se petrece a doua oara poate fi o coincidenta, insa daca are loc si a treia oara deja vorbim despre un tipar. Constienti de acest lucru, vorbitorii profesionisti se folosesc de astfel de tipare atunci cand isi structureaza discursurile in trei parti, dar si cand isi sustin mesajele cu cate trei povesti sau trei exemple, ba chiar si cand isi construiesc frazele, aplicand nu de putin ori formula magica a lui trei chiar si la nivelul acestora.
Acelasi tipar, de altfel, poate fi usor recunoscut in discursurile istorice ale liderilor de opinie, militari sau politici, de la concisul : “Veni, vidi, vici!” al lui Cezar si pana la discursurile de data recenta ale presedintelui american Barack Obama. Urmariti-le si va veti convinge ca merita sa folosti la randul vostru regula simpla a lui trei in prezentarile voastre, structurandu-le in trei parti, ilustrandu-va mesajul cu cate trei povesti ori exemple si folosindu-va din plin de toate cele trei canale de comunicare ce stau la dispozitia oricarui speaker: verbal, nonverbal si paraverbal.