Paradoxal, în multe cazuri, un discurs spectaculos, care impresionează publicul și ridică sala în picioare, nu reușește să fie în același timp și eficient. Există, pe de altă parte, prezentări lipsite de strălucire, dar construite corect și cu grijă pentru public, care se dovedesc eficiente pe termen lung.
Gândiți-vă la reclamele pe care le vedem la televizor și dintre care unele sunt atât de ingenioase încât intră în folclor. Cităm copios din ele, ne amuzăm pe seama lor, dar… de multe ori uităm cărei mărci îi făceau reclamă.
Nu se întâmplă, în schimb, așa ceva, cu reclamele de la teleshopping, care nu impresionează pe nimeni, dar reușesc ceva mult mai ușor de cuantificat: să vândă și să le aducă profit celor care le-au plătit. Cum reușesc asta? Mizând pe niște reguli elementare ale discursului persuasiv, jucând totul pe o schemă clară și în același timp extrem de eficientă.
Vânzătorul îi atrage atenția cumpărătorului asupra unei probleme și îi oferă în același timp soluția ei (pentru care girează alți cumpărători, dar și eventual un personaj cu notorietate), iar asta, la un preț prezentat drept atractiv.
Fără să-și bată capul cu subtilități, vânzătorul prezintă avantajele, repetă mesajul pentru a se asigura că ajunge la urechile clientului, aduce „martori” care să-i susțină afirmațiile și apoi transmite și „directiva”: Sună și cumpără acum!
Funcționează? Ohoo! Dacă n-aveți încă o tigaie Dry Cooker în casă, fiți pregatiti… va veni și acest moment! Nu v-ați luat încă o saltea Dormeo? Poate că nu, dar sigur vă gândiți de fiecare dată când vă doare spatele că v-ar prinde bine una. Ori măcar un aparat Kosmodisk pentru zona lombară, nu?
Nu vă sfiiți, deci, să folosiți o astfel de rețetă când vă construiți discursul. Dacă vreți Oscarul, atunci aveți nevoie de un pic mai mult, dar dacă vă doriți doar să fiți convingători, se poate dovedi exact ce vă trebuie. Și vouă, și publicului!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *